Bostadsutvecklaren Obos ökar sitt nöjd kund-index, NKI, från 72 till 76 under 2019 och kom på delad tredje plats när Prognoscentret på torsdagen presenterade sin årliga branschmätning i kundnöjdhet. I kategorin bostadsutvecklare tog Bovieran hem förstaplatsen med 81 i NKI.
– Vi vill ha branschens nöjdaste kunder och är stolta över att överträffa vårt mål för 2019 om ett värde på 74. Nöjd kund-index är en uppmuntran till hela branschen att konkurrera med hög kvalitet och ta ansvar hela vägen från utveckling till färdig bostad, säger David Carlsson, operativ chef för Obos Projektutveckling Bostad.
Indexvärdet 76 av 100 räckte till en delad tredje plats i Prognoscentrets årliga kundnöjdhetsmätning bland köpare av projektbyggda fler- och enfamiljshus. Sedan 2017 har Obos ökat sitt NKI med 27 procent, från 60 till nuvarande 76. OBOS delar tredjeplatsen med JM och Skanska. Obos tog också hem förstaplatsen i priskategorin Personal, som mäter hur nöjda kunderna är med personalbemötandet.
– En framgångsfaktor tror jag är vår arbetsmodell med ansvariga som följer kunden på nära håll genom hela bostadsköpsprocessen. Det ska vara tryggt och enkelt att köpa en bostad från Obos, säger David Carlsson.
I Prognoscentrets mätning finns också en kategori för bästa projekt. Där placerar sig Obos bostadsprojekt Brf Magasinet i Örebro på topp tio-listan, med ett NKI på 84.
– En placering bland de tio bästa projekten är en riktig kvalitetsstämpel som vi är mycket stolta över. För oss är det viktigt med transparens och kommunikation gentemot våra kunder, att höra och se deras behov, säger Sabah Osman, kundansvarig för Brf Magasinet.
Källa: OBOS