Vågat vattentorn vann i Varberg
"Den kreativa och djärva gestaltningen kommer att bidra till Varbergs vision som Västkustens kreativa mittpunkt", skriver tävlingsjuryn i sin motivering.
Det gamla vattentornet räcker inte till när Varberg växer. Därför utlyste kommunala Vivab en arkitekttävling för ett vattentorn som förutom att härbärgera tiotusen kubikmeter vatten öven ska fungera som ett nytt landmärke för staden.
Ett vattentorn är oftast runt och står rakt upp. Whites vinnarförslag ställer det traditionella på ända genom att låta "vattentornet" sträcka sig genom det flacka halländska landskapet. Alla tekniska funktioner är säkerställda, men gestaltningen är radikalt annorlunda. Förslagets långsträckta, spänstiga geometri är unik i vattentornssammanhang.
Därmed får Varberg det man efterlyste i tävlingsinbjudan: en ny stark symbol för staden, en ikonbyggnad, ett landmärke.
– Vi är givetvis jätteglada att Varberg vågade Våga, säger Mattias Lind, ansvarig arkitekt för tävlingsteamet från White.
– Vi är stolta över att Varberg nu exponerar denna livsviktiga resurs på ett sätt som samtidigt blir en symbol för stadens nytänkande.
Varberg är redan känt för flera landmärken, från 1500-talets fästning via det klassiska kallbadhuset till UNESCO-klassade radiostationen Grimeton och landets första vindkraftspark från 1991. Med det nya horisontella vattentornet formuleras den framtida bilden av staden.
Juryn är enig om att White arkitekter har "lyckats skapa en unik symbol för Varberg där den långsträckta spänstiga formen visar på ett nytänkande, utan att göra avkall på en funktionell anläggning som är lätt att underhålla".
Källa: White Arkitekter