Morgan Rudberg ritar Nordic Architecture Fairs interiör
Viss publik är kräsnare än annan. Men med tidigare uppdrag för bland annat Möbelmässan i Stockholm och branschorganisationen Sveriges arkitekter är Morgan Rudberg van vid att designa ytor som andra arkitekter och formgivare besöker.
– Om jag gör för mycket kommer folk tycka till om det, om jag gör för lite kommer de tycka till om det, säger han från kontoret på Södermalm i Stockholm.
Hans uppdrag från arrangören är att designa mässgolvets allmänna ytor, lounger, serveringsstationer och utställningar. Dessa dyker upp likt öar på det vidsträckta mässgolvet och kräver ett snabbt igenkännbart uttryck. Samtidigt är det viktigt att inte skrika, menar Rudberg, att inte dra uppmärksamhet ifrån utställarna.
– Målet har varit att skapa rum av enkla och hanterbara material som i form och funktion understödjer utställarna. Jag har alltid försökt att jobba med materialens egenskaper och här har valet fallit på kanalplast. Det har låg vikt, är starkt men enkelt att bearbeta, och det sprider ljuset på ett väldigt vackert sätt. Därtill möjliggör det en snabb montering och demontering och infriar alla de högt ställda säkerhetskraven.
Upplysta liknar skivorna tunna skärvor av is. Skivorna står lutade mot varandra likt kort i korthus, balanserade av väggpelare och vajer i tak.
– Det är viktigt att uttrycket är tydligt, betonar Rudberg. Varje utställare har sin egen monter med sitt eget språk och innehåll, en brokad av material, form och färg. En mässa är en basar och marknadsplats som behöver rogivande oaser där möten och samtal kan äga rum.
Avstamp har Rudberg tagit i den grafiska profil som formgivaren Igor Kazakov tagit fram speciellt för Nordic Architecture Fair. Logotypen är en pil, en referens till arkitektritningarnas norrpil, men kan också utläsas som ett tak, den traditionella symbolen för hus. Morgan Rudbergs kanalplastskivor repeterar dessa takstolar och det grafiska programmets röda och svarta kulörer går igen i såväl mattor som textilier.
– Men det viktigaste när man designar en mässa är ändå logistiken. Flödet av människor. Det ska inte vara några konstigheter, du ska kunna ta en kopp kaffe utan att det blir katastrof. Min uppgift är att skapa plats för mötet och dialogen. Om det sedan är en trivsam miljö är det en bonus.
Men det måste ändå vara lite speciellt när besökarna som ska ta en kopp kaffe är arkitekter, stadsplanerare och formgivare?
– Mässan handlar ju om hur vi ska utforma våra gemensamma miljöer och då måste förstås den ambitionen genomsyra även mässlayouten. Alla miljöer vi besöker frivilligt vill vi ska vara omhändertagna, gestaltade, och därför är det viktigt att en mässa om arkitektur föregår med gott exempel.
Uppdraget att rita mässinteriören kommer från Mark Isitt, arkitekturkritiker och medarrangör till Nordic Architecture Fair. Han och hans samarbetspartners på Svenska mässan övervägde ett flertal arkitekter, både nordiska och utomnordiska, innan de bestämde sig för Morgan Rudberg.
– Hur väljer man vem som ska få rita specifikt för Nordens ledande arkitekter? Det är ett hedervärt uppdrag, men också ganska skräckinjagande, säger Isitt. Morgans rutin var ett av flera tungt vägande skäl. Han har stor vana vid mässor, har visat en fantastisk förmåga att trolla fram ett starkt uttryck ur billiga material. Dessutom rimmar hans formspråk väldigt väl med den grafiska profilen, det är stramt och tydligt men aldrig ett dugg tråkigt.
Fotnot: Morgan Rudberg är arkitekt och formgivare och driver tillsammans med Lars Pettersson byrån PettersonRudberg. Han designar möbler, produkter och inredningskoncept och är ämnesansvarig lektor i produktformgivning och rumsgestaltning på Beckmans designhögskola.
Källa: Svenska Mässan