Drönarskanning och digital kartportal effektiviserar utbyggnad av Idre Fjäll
– Tekniken är otrolig. Genom framför allt portalen har vi kunnat korta projekteringstiden med flera månader och sparat enorma summor, säger Kjell Skoglund, tidigare driftschef och projektledare på Idre Fjäll.
Snösäkerhet och en svagare svensk krona lockar allt fler utländska turister till de svenska fjällen. Samtidigt håller trenden med det stora antalet inhemska besökare i sig sedan pandemin. Den stora tillströmningen sammanfaller med att flera fjälldestinationer bygger ut sina verksamheter och i Idre Fjäll pågår storsatsningen ”En framtid nära naturen” sedan 2021. Målet är att bygga ut byn med nya bostäder, restauranger och aktivitetsområden samtidigt som hela skidsystemet utvecklas med fler nedfarter och liftar. Förra året invigdes mångmiljonsatsningen Sydprojektet där en nybyggd gondollift tar turister till bergstoppen Gränjesvålen för åkning i ett till stora delar nytt skidområde.
– ”En framtid nära naturen” är en gigantisk satsning för att utveckla fjället med mycket pengar och många som är involverade. Ambitionen är att det här ska göra Idre till ett ännu attraktivare resmål och att antalet turister fortsätter att växa talar för att vi är på rätt väg, säger Kjell Skoglund och fortsätter:
– Sydprojektet har varit en viktig milstolpe för oss. Det blev väldigt lyckat och utvecklades enligt tidsplanen. Förr innebar projekt av den här storleken att vi behövde köpa in kartmaterial från Lantmäteriet och i många fall kunde det förberedande arbetet ta fler månader, men med modern teknik går det att göra otroligt mycket snabbare.
Drönarskanning i Idre Fjäll
Revolutionerande digital portal
Redan inför projekteringsarbetet 2019 vände sig Stiftelsen Idre Fjäll till det svenska företaget Swescan som skannade fjällsystemet med drönare och la in alla inmätningar, som backar, liftar och byggnader, i den egenutvecklade digitala portalen Sweportal. I portalen kunde projektgruppen sedan planera arbetet själva utifrån de högupplösta 2D- och 3D-kartorna.
– För oss har det verkligen revolutionerat hur vi kan arbeta. Vi behöver inte längre en extern part som levererar materialet eller gör saker åt oss, utan kan själva hitta vad vi söker, planera markarbetet och ta fram fokuserade kartor där irrelevanta objekt filtreras bort. Det behövs ingen specialistkompetens, säger Kjell och lägger till:
– Det är tydligt och detaljerat. Vi får en väldigt exakt förståelse för allt från höjdskillnader till hur dagvatten rinner samtidigt som du kan lägga in egen information som belysningsstolpar, skyddsnät och brunnar. Sedan uppdateras allting direkt för alla med tillgång till portalen.
Kjell Skoglund framför en karta över Idre Fjäll
Digital delbarhet underlättar kommunikation
Underlaget har sedan delats med entreprenörer och underleverantörer, varav de flesta befinner sig i centrala Europa, i samband med beställningar av liftsystem eller andra tjänster. Tillvägagångssättet har både underlättat kommunikationen och minimerat risken för förseningar.
– Det är smidigt. Risken att något blir fel eller missförstås är väldigt liten samtidigt som alla möten blir mycket effektivare när vi alla kan ha samma uppdaterade kartmaterial framför oss. Om något skulle behöva läggas till kan jag snabbt gå ut och göra en mätning, men många gånger kan motparten själv hitta informationen som de efterfrågar direkt i portalen. Bara det har sparat oss många miljoner i tidsvinst och konsultkostnader, säger Kjell Skoglund.
Markarbete i Idre Fjäll i samband med Sydprojektet
Mångmiljonbesparingar
Även i den dagliga driften kommer de digitala kartorna, som uppdateras efter nya drönarflygningar 2021 och 2023, till användning. Efter att alla avloppssystem, vattenledningar och elnät lades till i portalen har antalet söndergrävda kablar och skadade ledningar i samband med mindre markarbeten minskat drastiskt.
– Vi har en helt annan överblick än tidigare. Systemet hjälper oss att bevaka i stort sett alla delar av skidsystemet utan att behöva lägga ner massor av tid. Vi har till och med kopplat portalen till GPS-systemet i våra pistmaskiner, vilket ger oss en ständigt uppdaterad bild av snödjupet. Det är fantastiskt och vi är väldigt glada att vi valde att använda den här tekniken, säger Kjell Skoglund innan han avslutar:
– För oss går det knappt att kvantifiera värdet som det här har gett oss, men det handlar om flera månaders minskad projekttid och många miljoner som har sparats. Vi är inte förvånade att andra skidanläggningar hör av sig och vill veta hur vi har gjort.
Källa: Swescan AB