Tålig, kraftfull och effektiv – både på vägen och i terräng: Med dessa egenskaper har Mercedes-Benz Arocs länge varit en nyckelspelare inom byggtransporter. Nu läggs ytterligare en egenskap till – med nya eArocs 400 lanserar Mercedes-Benz Lastbilar sin första eldrivna version av den beprövade arbetshästen.
Den koldioxidfria och tysta lastbilen får världspremiär på bauma 2025 i München den 7–13 april. Mercedes-Benz Lastbilar visar därmed hur tillverkaren bidrar till omställningen även inom byggsektorn.
Plan för småskalig serieproduktion och anpassade konfigurationer
eArocs 400 kommer initialt som 32-ton och 41-ton lastbil med 8x4-axelkonfiguration, fyra olika hjulbaser, och kan byggas som betongblandare eller byggtippbil. Den täcker därmed centrala behov inom stadsnära byggtransporter.
Genom att vara lokalt utsläppsfri och tystare än diselvarianten, är eArocs 400 lämplig för kommande miljözoner och områden med bullerrestriktioner – till exempel bostadsområden, sjukhus, skolor och nattarbeten. Försäljningsstart är planerad till Q1 2026, med första leveranser Q3 2026.
Achim Puchert, vd på Mercedes-Benz Trucks globalt, kommenterar:
- Med nya eArocs 400 elektrifierar vi nu även byggindustrin, som spelar en avgörande roll för samhället. Efter distributions- och fjärrtransporter fortsätter vi nu att bredda vårt eldrivna produktutbud. Nu krävs politiska satsningar på laddinfrastruktur och ramverk för att göra dessa fordon ekonomiskt gångbara.
Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services på Mercedes-Benz Trucks globalt:
-eArocs 400 är lika kraftfull och robust som våra kunder förväntar sig – men kör helt utan lokala utsläpp. Med sin räckvidd är den skräddarsydd för byggtransporter i stadsmiljö och känsliga miljöer.
Effektiv elmotor och räckvidd för vardagsbruk
eArocs 400 delar flera komponenter med eActros 600, inklusive litium-järnfosfatbatterier (LFP) med hög livslängd och stor användbar kapacitet. Lastbilen har ett 800-volts elsystem och två batteripaket (414 kWh) placerade bakom hytten.
Som betongroterare har den en räckvidd på upp till 200 km
Som byggtippbil ökar räckvidden till upp till 240 km
Laddning via CCS2, upp till 400 kW – 20 till 80 % laddning på cirka 45 minuter
Drivlinan består av en central elmotor med 3-växlad växellåda som levererar 380 kW kontinuerligt och 450 kW i topp. Den beprövade planetväxeln från Arocs bibehålls, vilket ger bibehållen markfrigång och terrängkapacitet.
Multimedia Cockpit och röststyrning
Förarplatsen har Multimedia Cockpit Interactive 2 med 12-tums display och förbättrad pekskärm – optimerad för enkel användning även i tuffa miljöer. Röststyrning möjliggör snabb och säker aktivering av funktionerna i lastbilen, och den nya menyn "Favoriter" ger snabb åtkomst till byggspecifika kommandon som kraftuttag.
Avancerade säkerhetssystem för tuffa miljöer
eArocs 400 är utrustad med de senaste versionerna av Mercedes-Benz säkerhetssystem:
Systemen uppfyller eller överträffar EU:s General Safety Regulation (GSR) och hjälper föraren att upptäcka faror i tid, bromsa effektivt och hålla koll på omgivningen – särskilt värdefullt vid stress eller trötthet.
Byggd för byggarbetsplatser – inifrån och ut
Robusta komponenter som tandemdrivaxlar, stålfjädring fram och bak, 3-delad stötfångare i stål, metallskydd för strålkastare, och offroad-bakljus i metallhållare med galler gör eArocs 400 optimal för byggarbetsplatsens krav. Hytten (M) har lättstädad interiör, extra förvaring och valbar sovplats – och är helgalvaniserad för lång livslängd.
På årets bauma visas bland annat:
En eArocs 400 med Liebherr HTM 905 lättviktsblandare, hydrauldriven med energi från fordonets batterier
En variant med helt elektrisk blandartrumma från CIFA (E10 från ENERGYA-serien), 10 m³, totalvikt upp till 44 ton
En eArocs 400 med Meiller tippflak – visas också på mässan
Källa: Mercedes-Benz Lastbilar