Sedan undertecknandet av ett Memorandum of Understanding (MoU) med Volvo Group 2023 har de två företagen arbetat tillsammans för att utforska och därefter introducera elektriska lösningar för lastning- och transportaktiviteter inom Heidelberg Materials verksamhet i Norra Europa.
Efter att ha slutfört en omfattande platsstudie har samarbetet nu gått in i en ny fas där en gemensam färdplan har formulerats.
Ett projektteam med tvärfunktionella experter från de två organisationerna har analyserat Heidelbergs Materials verksamhet vid anläggningarna i Brevik i Norge och i Slite, Skövde och Bro i Sverige. Med hjälp av avancerade digitala verktyg har man undersökt faktorer som bränsleförbrukning, materialförflyttning, transportvägar, maskintyper och operatörsbeteende.
Baserat på dessa insikter har teamet föreslagit konkreta rekommendationer för att minska utsläppen och samtidigt stödja produktivitetsmålen.
Kartläggning av vägen framåt
Projektet representerar en ny form av nära samarbete mellan företag för att identifiera förbättringsområden och integrera lösningar sömlöst över tid.
− Samarbetet med Volvo har gett oss viktig kunskap och input för utformningen av vår färdplan för nollutsläpp, genom att identifiera åtgärder som genomförs över tid och hur vi kan skala upp dessa över våra verksamheter och produktområden. Starka partnerskap som detta är nyckeln till att driva en bred omställning, säger Giv Brantenberg, General Manager Heidelberg Materials Northern Europe.
Carl Slotte, Head of Region Europe på Volvo CE:
− Partnerskapet representerar en helt ny metod för att minska koldioxidutsläppen där kunden är i centrum. Ingen kund är den andra lik, så vi måste vara flexibla och innovativa i vårt tillvägagångssätt om vi ska kunna påskynda omställningen av vår bransch. Vi visar att åtgärder kan vidtas här och nu, samtidigt som vi anger riktningen för framtiden, baserat på vår egen växande portfölj av lösningar.
Bortom elektrifiering
Samarbetet innebär öppenhet och förtroende från båda sidor. Heidelberg Materials har tillhandahållit kvantitativa data, mål för koldioxidminskning, prestandakrav och driftsdetaljer, medan Volvo CE har delat med sig av kunskap som byggts upp under årtionden av arbete med platsoptimering.
Elektriska maskiner och laddningslösningar är bara en del av lösningen. Rådgivning och digitala tjänster hjälper till att samla in data, mäta prestanda och identifiera stegvisa förbättringar av driften, medan finansiella lösningar bidrar till att möjliggöra tidig användning av ny teknik.
Klimatomställning i samklang med produktionsmål
Båda företagen är fast beslutna att minska sin klimatpåverkan, och Volvo CE strävar efter att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser i värdekedjan till 2040.
Heidelberg Materials ligger i framkant när det gäller att minska koldioxidutsläppen i cementindustrin, med initiativ som världens första storskaliga anläggning för infångning och lagring av koldioxid (CCS) som ska tas i drift i Brevik 2025, och en ytterligare planerad CCS-anläggning i Slite som är fyra gånger större och som planläggs till 2030.
Vid sidan av CCS-tekniken är elektrifierade transport- och infrastrukturlösningar samt samarbeten med partners som Volvo fortsatt prioriterade områden för att minimera den totala miljöpåverkan från byggmaterialsproduktionen.
Samarbetet har potential att fungera som ett exempel för andra branschaktörer på hur man kan driva på klimatomställningen samtidigt som man anpassar sig till produktionsmål och utvecklad klimatteknik.
Bilden: Fredrik Tjernström Electromobility Solutions Sales Manager, Volvo CE och Marie Apelgren, täktchef/Quarry Manager vid cementfabriken i Skövde.
Källa: Heidelberg Materials